درباره‌ی ما و جهان

ما از مسیر زندگی‌کردن با جهان مواجه می‌شویم. از این‌ رو به نظر می‌رسد ماهیت جهان و انسان برای ما بنیادی‌ترین مفاهیم هستی باشند. درک عمیق جهان و نسبت انسان با چنین جهانی در گرو پاسخ به پرسش‌هایی است که اغلب اساسی‌ترین پرسش‌های انسان تلقی می‌شوند. چرا جهان وجود دارد؟ چرا ما در جهان وجود داریم؟ آیا پیدایش ما و جهان تصادفی بوده یا محصول طرحی هوشمندانه است؟ آیا هویت ما صرفا مادی است یا بخش از آن غیرمادی است؟ آیا مرگ پایان زندگی است؟

یافتن پاسخ برای این پرسش‌ها و پرسش‌هایی از این دست، از این رو اهمیت دارد که ما را در یافتن پاسخ‌ برای پرسش‌هایی کاربردی‌تر کمک می‌کنند. پرسش‌هایی مانند: آیا زندگی معنا دارد؟ اگر معنا دارد چه چیز به آن معنا می‌بخشد؟ اگر پوچ و بی‌معنا است، چه‌گونه می‌توان حیات خود را با زیستی پوچ سازگار کرد؟ آیا مرگ پایان قطعی انسان است؟ اگر مرگ پایان ما باشد، چه‌گونه باید زندگی کرد؟ اگر حیاتی پس از مرگ باشد، باز، چه‌گونه باید زندگی کرد؟ این پرسش‌ها همواره با پیشرفت دانش و تفکر بشر، ژرف‌تر تهی اسو غنی‌تر شده‌اند و متناسب با ژرفای خود پاسخ‌های تازه‌تری طلبیده‌اند.

سایت «ما و جهان» می‌کوشد با طرح این پرسش‌ها و نیز بازتاب کوشش‌هایی که از منظر دانش تجربی جدید، علوم محض و نیز علوم انسانی برای پاسخ به آن‌ها صورت گرفته است، گامی در راه گسترش و پویایی چنین مباحثی در فضای علمی جامعه بردارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا