کشف زندگی پس از مرگ به کمک تکنولوژی
بیلی کاکس/ ترجمه: فریدون امام‌زاده شوشتری

 

www.heraldtribune.com

۲۳ اکتبر ۲۰۱۸

ساراسوتا[۱]– آیا سرانجام تکنولوژی موفق شده است تماس میان دنیای مادی و به اصطلاح زندگی پس ازمرگ را ممکن سازد؟

یکی از اعضای کلیدی یک گروه پژوهشی که در مورد امکان ایجاد تماس با عالم ارواح مطالعه می‌کند جزییات پیشرفت چند سال اخیر پروژه‌ای را اعلام می‌کند که خودش آن را «لحظه‌ی پیروزی برادران رایت»[۲] می‌نامد. بحث او درباره‌ی نمونه‌ی اولیه‌ای است که ساخت آن به سرعت درحال تکمیل است و احتمالا” روزی مانند یک برنامه کاربردی تلفن‌های هوشمند در دسترس خواهد بود.

مارک پیتستیک[۳]، روان شناس بالینی و نویسنده، در آغاز راه پروژه‌ای است به امید تولید وسیله‌ای برای تلفن به ارواح[۴]،   که بنا به ادعای او بدون هیچ شکی زندگی پس از مرگ را اثبات می‌کند. او، همراه با دکتر گری شوارتس[۵] ازدانشگاه آریزونا در کتابی به نام زندگی واقعی برتر[۶] می‌نویسد: «در پرتو وجود شواهد متقاعد کننده و منطقی برای این‌گونه تکنولوژی‌ها، پرسش دیگر این نیست که “آیا ارتباط با ارواح ممکن است؟”، بلکه این است که “چه مدت زمانی طول می‌کشد تا  تکنولوژی لازم برای ارتباط با ارواح با قابلیت اطمینان فوق‌العاده، عملی و امکان‌پذیر ابداع شود”.

قرار است در این خصوص همایشی برگزار شود. دیگر پشتیبانان این همایش عبارتند از آی. تی. ان سان کوست[۷]، گروه انجمن بین المللی مطالعات تجربیات نزدیک به مرگ شهر ساراسوتا[۸]، و انجمن سی. جی. یونگ ساراسوتا[۹]. همچنین در یک میزگرد، گروهی از اشخاص به سرپرستی لیزا سدرون[۱۰] مدیر اجرایی انجمن یونگ، تجربیات نزدیک به مرگ خود را در میان خواهند گذاشت.

سدرون که از تجربه نزدیک به مرگ خودش در یک اقدام به خودکشی در سال ۲۰۰۲ و درگیری مجدد با همین پدیده پس از یک تصادف سخت با اتومبیل در سال ۲۰۰۷ بسیار سردرگم شده بود، به صورتی جدی بررسی تغییراتی را در شخص خودش آغاز کرد که به دنبال پیامدهای ناخوشایند آن‌چه او “شب سیاه روح” خود می‌نامد پیش آمده بود. پی‌گیری موضوع او را به تحقیقات پیتستیک و دستگاه تلفن به ارواح رساند.

او می‌گوید: «وقتی خبر‌های مربوط به دستگاه تلفن به ارواح را شنیدم، نخستین چیزی که به نظرم رسید این بود که اکنون مسئله‌ی زمان مطرح است. همه‌ی چیزهایی که می‌دانیم بر اساس الگوهایی عمل می‌کنند که مدام در حال نوسان هستند، و معتقدم تجربیات نزدیک به مرگی که داشتم توانایی‌های من را در پذیرش دریافت این نوسانات تغییر داد. اکنون چون می‌دانم مغزهای ما قادر به پذیرش این نوسانات هستند، مطمئنم که می توانیم تکنولوژی مورد نیاز برای تقلید این توانایی‌ها را تولید کنیم.»

همچنین شوارتس– دانشمند عصب شناسی که ارایه‌ی بیش از ۴۵۰ گزارش علمی نشان‌دهنده‌ی اعتبار او است، با گلچینی ازکارشناسان برجسته‌ی دانشگاهی در رشته‌های خود، از مهندسان برق گرفته تا فیزیک‌دان‌های نور و برنامه‌نویس‌های نرم افزار، دراین همایش شرکت خواهند داشت. به گفته‌ی پیتستیک، آزمایش‌های مربوط به دستگاه تلفن به ارواح از بیش از یک دهه پیش در «آزمایشگاه پیشرفت در خود آگاهی و سلامت»[۱۱] دانشگاه آریزونا درحال انجام بوده است. خود او چند سال پیش به این پروژه پیوسته است. وی می‌افزاید «من ماهیت آن چیزی را که می‌خواهیم ثابت کنیم «لحظه‌ی پیروزی برادران رایت» پس از نخستین پروازشان در کیتی هاوک[۱۲]  می‌نامم. برادران رایت تنها دوازده ثانیه درهوا بودند، اما آن بیش از پنج نفری که شاهد ماجرا بودند فهمیدند که پرواز امکان پذیر است.»

پژوهش‌گران در نظر دارند برای دستگاه تلفن به ارواح چهار وضعیت در نظر بگیرند: یک کلید ارتباط با روح[۱۳]، که به کاربر اجازه می‌دهد تا به ارواحی که در عالم دیگر هستند پاسخ‌های بله یا خیر بدهد، یک صفحه کلید برای ارتباط دقیق‌تر، یک دستگاه صوتی برای برقراری گفت‌وگوهای شفاهی و یک ویدئو برای تصویربرداری دقیق از درگذشتگان.

آزمایش‌ها درون قفسی مشابه قفس فارادی[۱۴] انجام می گیرد؛ محفظه‌ای که از تداخل میدان و امواج الکترومغناطیسی یا هر نوع عامل خارجی دیگر در حین انجام آزمایش جلوگیری می‌کند. به گفته‌ی پیتستیک، ابزارهای محیطی به کاررفته درسخت افزاردستگاه به اندازه کافی برای «اندازه گیری تک فوتون های نور» حساس هستند. یکی از نوآوری های گروه، ساخت دوربین بسیار سریعی است که می تواند تا ۰۰۰,۶۰  تصویر در ثانیه را ضبط کند.

پیتستیک می‌گوید: «بعضی می‌گویند “فکر کردم کسی را اطراف خودم دیدم، اما وقتی سرم را برگرداندم رفته بود.” خوب، این مغز تحلیل‌گری است که طبق آموزشی که برای حس‌کردن به او داده شده، چیزی را دریافت و حس کرده، نه آن ۹/۹۹ درصد چیزهای دیگری از واقعیت را که برای حواس پنج‌گانه معمولی قابل حس کردن نیستند.»

به عنوان یک مورد مشابه، می‌توان از نوعی زوزه‌ی سگ‌ها نام برد که  در آن محدوده‌ی ماوراء صوتی قرار دارد که برای سگ‌ها قابل شنیدن است ولی برای انسان‌ها خیر؛ یا این واقعیت که قدرت تشخیص رنگ زنبورها پنج برابر سریع‌تر از انسان‌ها است، به‌ علاوه این که آن ها در طیف فرا بنفش، فراتر از قابلیت طبیعی انسان‌ها، قادر به دیدن هستند.

به گفته‌ی پیتستیک، گروه «آزمایشگاه پیشرفت در خود آگاهی و سلامت» دانشگاه آریزونا با مرور تک تصاویر ضبط شده درسرعت‌های بسیار بالا تصاویری غیرعادی کشف کردند که مانند بقیه‌ی تصاویر نبودند. این تصاویر در آغاز سایه‌هایی از نور و بسیار کدر بودند و یقینا” تصاویر اشخاص به خصوصی نبودند که از یک‌دیگر قابل تشخیص باشند، ولی موضوع این نبود؛ آن‌چه آن‌ها را بسیار شگفت‌زده کرده بود این بود که چرا هر یک از تصاویری که دریافت می‌شد با بررسی‌های در حال کنترل متفاوت بود”.

پیتستیک می‌گوید در واقع نه تنها تصاویر قابل تشخیص‌تری شروع به ظاهرشدن کردند بلکه به نظر می‌رسید در مقابل درخواست‌هایی که از آنان می‌شد، مثلا حرکت از راست به چپ یا از چپ به راست، واکنش نشان می‌دادند. او اضافه می‌کند: «این تصاویر غیرعادی پشت سرهم ظاهر نمی‌شدند، اما وقتی همه را کنار هم می‌گذاشتیم یک ویدئوی ناقص به دست می‌آمد.»

شوارتس و گروه «آزمایشگاه پیشرفت در خود آگاهی و سلامت» دانشگاه آریزونا در نظر دارند پیش از انتشار نتایج خود برای عموم، آن‌ها را در مجلات تخصصی منتشر کنند. پیتستیک می‌گوید: «احتمالا چالش عمده‌ی بعدی مربوط به زبان خواهد بود. هدف درازمدت این پروژه ایجاد شبکه‌ای بین المللی از داوطلبان کنجکاوی است که این موضوع اسرارآمیز را ازطریق سازمانی با عنوان «زندگی واقعی برتر» پی‌گیری کنند.»

پیتستیک می‌گوید: «یکی از اقداماتی که داریم انجام می‌دهیم ارتقاء زبان برای رساندن منظورمان از همه‌ی اصطلاحات مورد نیاز پروژه است، زیرا واژه هایی نظیر جان (spirit) بسیار نارسا هستند. چه کسی می‌داند واژه‌هایی مانندspirit  و soul (روح) چه‌گونه به زبان‌های دیگر برگردانده می‌شود؟ ما مایلیم برای این موضوع از وضع اصطلاح«اشخاص فرامادی»[۱۵] شروع کنیم، زیرا آن‌ها کاملا زنده و سرحال هستند و فقط جسم فیزیکی خود را ازدست داده‌اند.».

اگر تکنولوژی دستگاه تلفن به ارواح موفق شود چه نتایج گسترده‌تری خواهد داشت؟

پیتستیک می‌گوید: «بعضی خواهند گفت: “اوه خدای من، این آن چیزی را ثابت می‌کند که مذاهب مختلف هزاران سال آموزش داده‌اند، یعنی زندگی پس از مرگ وجود دارد”. برخی دیگر خواهند گفت: “بسیار خوب، دیگر باید مذهب را کنار گذاشت، چه کسی به آن نیاز خواهد داشت؟” در این باره دیدگاه‌های زیادی وجود دارد، ولی دیدگاه ما این است که همه‌ی مذاهب به منظور خدمت به مردم و برای کمک به دیگران به وجود آمده‌اند تا محلی فراهم کنند که انسان‌ها بتوانند همدیگر را ببینند و به یکدیگر یادآوری کنند که ما تنها نیستیم، و این که مرگ پایان زندگی نیست؛ به اعتقاد من همه‌ی این‌ها امکانات مثبت این پروژه هستند.»

[۱] Sarasota، شهرکوچکی در ایالت فلوریدای آمریکا

[۲] Wright Brothers moment- برادران رایت: دو برادر آمریکایی که برای نخستین بار در سال ۱۹۰۳ مدت کوتاهی پرواز کردند.

 [۳] Mark Pitstick

[۴]. Soul Phone

[۵]. Gary Schwartz

[۶]. Greater Reality Living

[۷]. ITN Sun Coast

[۸]. Sarasota Group of the International Association for Near Death Studies

[۹]. C.G. Jung Society of Sarasota

[۱۰]. Lisa Cedrone

[۱۱]. Laboratory for Advances in Consciousness and Health (LACH)

[۱۲]. Kitty Hawk

[۱۳]. Soul Switch

[۱۴]– Faraday cage، قفس فارادی محفظه‌ی ساخته شده از توری فلزی است که عایق بارهای الکتریکی، تابش الکترومغناطیسی و امواج رادیویی از خارج به داخل خود و بالعکس است.

 [۱۵] post-material persons

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا