اشتیاق معنوی: ویژگی محاسبه‌ناپذیر دیگری از انسان
پیتر بیلز/ ترجمه: پگاه جمشیدی

چه چیزی نوع انسان را، مثلا در مقایسه با یک قطعه گرانیت، منحصر به فرد می‌کند؟ چه چیزی ما را از هوش مصنوعیِ پیشرفته متمایز می‌کند؟

رابرت جی مارکس[۱] در کتاب خودش با عنوان  شُمای غیر قابل محاسبه: کاری که شما انجام می‌دهید هوش مصنوعی هرگز انجام نخواهد داد[۲]، چندین ویژگی متمایزکننده‌ی انسان از ماشین‌ها را ذکر کرده است. اریک هدین[۳]، فیزیک‌دان برجسته‌ی آمریکایی، با استناد به اندیشه‌ی کلاسیک نویسنده انگلیسی- ایرلندی، سی.اس. لوییس[۴]، ویژگی دیگری را با عنوان «اشتیاق معنوی» به عنوان چیزی فراتر از ماده به فهرست رابرت مارکس اضافه می‌کند.

اریک هدین می‌نویسد:

 اگر میلی جسمانی، مانند گرسنگی، به درستی نشان می‌دهد که ما قرار است با غذا ارضا شویم، پس اشتیاق ما برای چیزی که حتی از افراطی‌ترین تجربیات ناشی از وفور لذات هم فراتر می‌رود باید نشان دهنده‌ی رضایتی قابل‌دستیابی باشد که ما هرگز آن را نچشیده‌ایم و بدون آن نمی توانیم به طور کامل راضی باشیم. از سوی دیگر، اگر رویکرد ماده‌گرایی واقعا هستی را توصیف می‌کند، پس نباید انتظار داشت موجوداتی که صرفا محصول فرایندهای مادی هستند، اشتیاق‌هایی را تجربه کنند که محیط مادی یا داده‌های فیزیکی نتوانند آن‌ها را ارضا ‌کنند.[۵]

چرا ما درون خویش این انگیزه را احساس می‌کنیم که بخواهیم تا حدودی به زندگی خود معنایی فراگیر ببخشیم؟ هر قدر هم که الگوریتم‌های برنامه‌نویسی شما هوشمندانه باشند، شما نمی‌توانید اشتیاق معنوی را درکامپیوتر برنامه‌ریزی کنید. این واقعیت که انسان‌ها از نظر تاریخی به مفهومی از امر متعالی روی آورده‌اند، نشان می‌دهد که شاید ما چیزی فراتر از اجسام مادی محض هستیم.

منبع:

 https://mindmatters.ai/2023/09/another-non-computable-trait-spiritual-longing/

 

[۱]Robert J Marks، استاد ممتاز رشته‌ی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه بیلور (Baylor) تگزاس در آمریکا و مدیر مرکز هوش طبیعی و مصنوعی والتر برادلی (Walter Bradley Center for Natural and Artificial Intelligence)

[۲] . Non-Computable You: What You Do That Artificial Intelligence Never Will

[۳] Eric Hedin

[۴] C.S. Lewis

[۵] Eric Hedin, Longing Is Our Inconsolable Secret/ evolutionews.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا