حیات پس از مرگ: ادعای وجود شواهدی تکان‌دهنده بر استمرار احتمالی آگاهی به عنوان روح
شون مارتین/ ترجمه: ریحانه بی‌آزاران

یکی از بزرگ ترین معماهای بشر، امکان حیات پس از مرگ است. امروزه متخصصان ادعا می‌کنند که با مرگ «آگاهی»[۱] نمی‌میرد بلکه این تنها جسم است که از بین می‌رود.

برخی دانشمندان شناخته شده معتقدند مکانیک کوانتوم پس از مرگ جسمانی، اجازه‌ی ادامه حیات را به آگاهی می‌دهد. در حالی که دانشمندان هنوز از ماهیت دقیق آگاهی مطمئن نیستند، استوارت هامروف[۲] از دانشگاه آریزونا[۳] بر این باور است که آگاهی، صرفا اطلاعات ذخیره شده در یک سطح کوانتومی است.

راجر پنروز[۴]، فیزیک‌دان انگلیسی، ضمن موافقت با این نظریه، معتقد است که توانسته به همراه تیم تحقیقاتی خود به شواهدی دست پیدا کند که نشان می‌دهند ریزلوله‌های[۵] پروتئینی (یک مولفه‌ی ساختاری در سلول‌های انسان) حاوی اطلاعات کوانتومی است؛ اطلاعاتی که در یک سطح زیر اتمی[۶] ذخیره شده‌اند. پنروز  اظهار می‌کند که اگر فردی دچار مرگ موقت شود، این اطلاعات کوانتومی ریزلوله‌ها در جهان آزاد می‌شوند اما اگر آن فرد احیا شود، این اطلاعات کوانتومی به ریزلوله‌ها باز می‌گردند و همین مسئله منجر به بروز «تجربه‌ی نزدیک به مرگ»[۷] می‌شود. سر راجر اضافه می‌کند که: «اگر افراد به زندگی باز نگردند و بیمار فوت کند، ممکن است این اطلاعات کوانتومی در بیرون از بدن و شاید به صورت نامحدود، به عنوان یک روح[۸] کماکان وجود داشته باشند.»

محققان انجمن فیزیک مشهور ماکس پلانک[۹]در مونیخ با این نظریه موافق‌اند و معتقدند که جهان فیزیکی‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم تنها ادراکات ما هستند و هنگامی که جسم فیزیکی ما می‌میرد، آن سوی آن یک بی‌نهایت وجود دارد.

دکتر هانس پیتر دور[۱۰]، رییس سابق انجمن فیزیک ماکس پلانک می‌گوید: «آن‌چه که ما آن را این‌جا و اکنون می‌خوانیم، یعنی این جهان، در حقیقت تنها سطح مادی قابل ادراک هستی است. ماورای این جهان، بی‌نهایتی وجود دارد که بسیار بزرگ‌تر است. بی‌نهایتی که این جهان در آن ریشه دارد. به این ترتیب، جهان پس از مرگ پیش از این هم حیات ما را در این سطح وجودی احاطه کرده و در بر گرفته است . . . جسم می‌میرد اما میدان کوانتومی روحانی ادامه می‌یابد. در این صورت من جاودان هستم.»

دکتر کریستین هلوینگ[۱۱] از بخش شیمی زیست‌فیزیکی انجمن ماکس پلانک، واقع در گوتینگن[۱۲] آلمان، اضافه می‌کند: «افکار ما، اراده‌ی ما، آگاهی ما و احساسات ما نشان دهنده‌ی خصوصیاتی است که می‌توان آن‌ها را خصوصیات روحانی نامید. هیچ ارتباط مستقیمی بین نیروهای بنیادین شناخته شده در علوم طبیعی، مانند گرانش، نیروهای الکترومغناطیس و غیره را نمی‌توان در وضعیت روحانی پیدا کرد. از سوی دیگر، این خصوصیات روحانی دقیقا مطابق با ویژگی‌هایی هستند که آن ویژگی‌ها متمایزکننده‌ی پدیده‌ی بسیار حیرت‌انگیز جهان کوانتومی محسوب می‌شوند.»

 

منبع:

https://www.express.co.uk/news/science/728897/LIFE-AFTER-DEATH-consciousness-continue-SOUL

 

  1. consciousness
  2. Stuart Hameroff
  3. University of Arizona
  4. Roger Penrose
  5. microtubules
  6. sub-atomic level
  7. near death experience
  8. soul
  9. Max Planck Institute for physics
  10. Hans-Peter Dürr
  11. Dr Christian Hellwig
  12. Göttingen

مطالب مرتبط

‫۶ دیدگاه ها

    1. سلام بر شما، مطلب فوق از سایت دیلی اکسپرس برداشته شده و نسخه‌ی اصلی آن به زبان انگلیسی موجود هست. در صورت تمایل می‌توانیم متن اصلی را برایتان ارسال کنیم.

  1. از تفکروتعقل وتدبروتعمق در فرمایشات قرآن وورودبه بطون
    آن، به این نتیجه رسیدم که روح هم مادّی است و محفوظات بصورت کوانتمی و زیرکوانتمی
    در روح ثبت می گردد و منجر به
    قیامت هرذی روح می شودوبرزخ (که می توانیم آنرا حذف کنیم) حاصل فساد جسم
    در قبر است.
    ۰۹۰۴۴۶۰۶۵۱۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا