آیا روح از مواد کوانتومی تشکیل شده است؟
گزارش دیلی میل از ادعای دو کارشناس فیزیک کوانتوم/ ترجمه: حمیرا افشار

بر اساس ادعای دو کارشناس فیزیک کوانتوم، تجربه‌‌‌‌های نزدیک به مرگ زمانی رخ می‌‌‌‌دهند که روح سیستم عصبی را ترک می‌‌‌‌کند و وارد جهان بیرون می‌‌‌‌شود. این نظریه‌‌‌‌ی خلاقانه معتقد است که روح از مواد کوانتومی تشکیل شده است. این مواد بخشی از ساختار بنیادین جهان هستند.

بنابر ادعای دو دانشمند برجسته، تجربه‌‌‌‌ی نزدیک به مرگ زمانی رخ می‌‌‌‌دهد که مواد کوانتومی که روح را تشکیل می‌‌‌‌دهند از سیستم عصبی بدن جدا شده و وارد جهان می‌‌‌‌شوند. بنابر این ایده، آگاهی برنامه‌ای است‌‌‌‌ برای یک کامپیوتر کوانتومی که در مغز قرار دارد و می‌‌‌‌تواند حتی پس از مرگ هم در جهان باقی بماند و بدین‌گونه مشاهدات افرادی که تجربه‌‌‌‌ی نزدیک مرگ داشته‌‌‌‌اند توجیه‌پذیر می‌‌‌‌شود.

دکتر استوارت هامراف[۱]، پروفسور بازنشسته‌‌‌‌ی دپارتمان طب بی‌‌‌‌هوشی و روان‌‌‌‌شناسی دانشگاه آریزونا[۲] و رییس مرکز مطالعات آگاهی، نظریه‌‌‌‌ای شبه‌‌‌‌مذهبی را در این زمینه پیش برده است. این نظریه برمبنای تئوری آگاهی کوانتومی است که او و فیزیک‌دان انگلیسی، سر راجر پن‌‌‌‌روز [۳]، روی آن کار کرده‌‌‌‌اند و می‌‌‌‌گوید که بنیان روح ما درون ساختاری است که میکروتوبول[۴] نامیده می‌‌‌‌شود و درون سلول‌‌‌‌های مغز قرار گرفته است.

آن‌‌‌‌ها استدلال‌‌‌‌هایی آورده‌‌‌‌اند که تجربه‌‌‌‌ی ما از آگاهی نتیجه‌‌‌‌ی تاثیرات جاذبه‌‌‌‌ی کوانتومی در این میکروتوبول‌‌‌‌ها است؛ نظریه‌‌‌‌ای که آن‌‌‌‌ را «تقلیل عینی هماهنگ»[۵] یا نظریه‌‌‌‌ی اورک- اُ آر[۶] نامیده‌اند. بنابراین، این‌طور نتیجه‌‌‌‌گیری شد که روح ما چیزی بیش از واکنش‌‌‌‌های نورون‌های مغزی است. آن‌‌‌‌ها در حقیقت از تاروپود تشکیل‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌ی کیهان به وجود آمده‌‌‌اند و ممکن است از آغاز زمان وجود داشته باشند.

Roger Penrose

این مفهوم به اعتقادات بودا و هندو شباهت دارد که معتقدند آگاهی جزء جدا ناشدنی از جهان است و در واقع این تمام چیزی است که ممکن است باشد؛ موقعیتی مشابه به فلسفه‌‌‌‌ی ایده‌آلیسم غربی. با چنین اعتقاداتی، دکتر هامراف می‌‌‌‌گوید که در یک تجربه‌‌‌‌ی نزدیک مرگ میکروتوبول‌‌‌‌ها حالت کوانتومی خود را از دست می‌‌‌‌دهند اما اطلاعات درون آن‌‌‌‌ها از بین نمی‌‌‌‌رود و فقط بدن را ترک می‌‌‌‌کند و به کیهان باز می‌‌‌‌گردند.

دکتر هامراف در مستندی با نام از میان کرم‌‌‌‌چاله[۷]خاطرنشان می‌کند که: «بیایید این طور بگوییم که قلب از تپش ایستاده است، خون دیگر جریان ندارد، میکروتوبول‌‌‌‌ها حالت کوانتومی خود را از دست داده‌‌‌‌اند اما اطلاعات کوانتومی درون این میکروتوبول‌‌‌‌ها از بین نرفته است، نمی‌‌‌‌تواند از بین برود، صرفا پخش شده و در جهان پراکنده شده است. اگر بیمار احیا شود و دوباره زنده شود، این اطلاعات کوانتومی می‌‌‌‌تواند دوباره به این میکروتوبول‌‌‌‌ها باز گردد و بیمار بگوید که او یک تجربه‌‌‌‌ی نزدیک مرگ داشته است.»

او اضافه می‌‌‌‌کند: «اگر چنین افرادی نجات پیدا نکنند و بمیرند، ممکن است این اطلاعات کوانتومی بیرون از بدن همچنان وجود داشته باشند، شاید به صورتی نامحدود و در قالب یک روح.»

نظریه‌‌‌‌ی «تقلیل عینی هماهنگ»، از طرف متفکران ذهن تجربی با نقدهای بسیاری مواجه بوده است و در جوامع علمی همیشه بحث جنجال برانگیزی بوده است.

فیزیک‌‌‌‌دان دانشگاه ام‌‌‌‌آی‌‌‌‌تی[۸]، مکس تگ‌‌‌‌مارک[۹] تنها یکی از دانشمندان بسیاری است که این موضوع را به چالش کشیده است و در دو هزار صفحه پیرامون آن صحبت کرده است. نشریه‌‌‌‌ی هافینگتون پست[۱۰] ادعا می‌‌‌‌کند سایر مخالفان درموارد بسیاری از این مقاله استفاده کرده‌اند.

با این حال دکتر هامراف معتقد است که تحقیقات روی فیزیک کوانتوم که اخیرا نشان داده شده فرایندهای زیست‌‌‌‌شناختی مهمی مانند بوییدن، جهت‌‌‌‌یابی پرنده‌‌‌‌ها و فوتوسنتز را پشتیبانی می‌‌‌‌کند، نقطه‌‌‌‌ی شروعی برای اعتباربخشی به نظریه‌‌‌‌ی تقلیل عینی است.

[۱]  Stuart Hameroff

[۲] University of Arizona

[۳]  Roger Penrose

[۴] microtubules

[۵] orchestrated objective reduction

[۶]  Orch-OR

[۷]  Through the Wormhole

[۸]  MIT University

[۹]  Max Tegmark

[۱۰]  Huffington Post

مطالب مرتبط

‫۲۸ دیدگاه ها

  1. روح من خیلی در پروازه حتی بعضی ازاتفاقات آینده را میبینه حتی در بیداری مثلا
    یکی از اتفاقات جدید درمورد آگاه شدن قبل از فوت دختر عمو یم درست بعد از پانزده روز فوت کرد .یا دیشب خواب دیدم من یک کوانتوم شدم حتی از دیوار تونستم عبور کنم واصلا زمان ومکان برایم معنی نداشت روح بودم نه جسم ولی شعور خودم راداشتم .امروز یکی از دوستام که چند سال از ایشان خبر نداشتم برام پیام فرستاده وراجع به کوانتوم چیزهایی نوشته به ایشان که زنگ زدم گفت دیروز یادت کردم وبرایت گفتم شاید جالب بلشد پیام کوانتوم فرستادم . از این چیزها خیلی برایم جالبه که اتفاق میفته وخیلی چیزها را میتوانم پیش بینی کنم ولی کسی درک نمیکنه حتی خودم !!!

  2. چرا پا تا یک مطلب درست می بینیم سریع آن را به تخیلات خودمون وصل می کنیم
    نظریات همروف و پنروز چه ربطی به روح تخیلی ساخته انگلیسی ها و اخوندا دارد
    اتفاقا اگر درست مطالعه کنیدنظریه ارک ار اثبات می کند اصلا روحی وجود ندارد هر چی هست ماده است
    نمی دانم چرا مردم ایران عاشق این هستند تا کافران کشفی می کنند سریع می پرند وسط می گن دیدید من می گفتم شما باور نداشتی
    چقدر مضحکه جامعه علمی در مورد آثار شق المر در ماه شدیم آخرش ناسا اعلام کرد این آثار ربطی به شق المر ندارد و ماه شکافته نشده
    در این مورد هم اینقدر چرندیات می بافند که راجرز میاد ایران میگه غلط کردم هر چی گفتم دروعه

    1. اریا جان اگه به قول شما هرچی هست ماده است و روحی وجود ندارد یه شب میتونی تک و تنها تو یه قبرستان متروکه بخوابی؟؟تاصبح یا سکته رو زدی یا….ش خ ک. (این فقط یه نمونه از مسئله ای ساده و ملموس برای درک ماوراءماده ) روشنفکربازی رو بزار کنار و اینقدر خلق خدا رو از راه بدر نکن

      1. روح وجود نداره فقط زمان مرگ تجزیه میشه به ۴عنصر اصلی اکسیژن نیتروژن کربن هیدروژن و زمانی که مغز تجزیه میشه تو دیگه نه میبینی نه میشنوی نه تصویری نه صدای نه هیچ چیز دیگه پس پایان توست چون چیزی برای پردازش وجود نداره

    2. یعنی تمام دانشمندان و اندیشمندان از زمان یونان مانند ارسطو وتا الان کاشفان دنیای کوانتوم همه دیوانه و دروغگو هستند و فقط شما راست میگید، بابا دیگه برای دنیا ثابت شده که جهان فقط از جسم تشکیل نشده، اینهمه آدم جن دیدن، آینده رو دیدن، تجربه نزدیک به مرگ داشتن، مکاشفه کردن، تله پاتی کردن، اصلا خود ما چند باز فقط معجزه دیدیم که مردم شفا پیدا میکردن، یکیش آقای ریحانی که دیگه تقریبا قضیه شو کل شهر ما میدونن، یا همین کارگرهایی که برای ساخت خونه آورده بودیم، هنگام تخریب دو تا جن دیدن فراز کردن دیگه نیومده بودن برای کار، یا اینکه چقدر آدم توی خواب آینده رو میبینن و وقتی در بیداری باهاش مواجهه میشن شوکه میشن. دنیا قبول کرده که ماورا وجود داره بعد شما عین افراد متعصب چون لیاقتش رو نداشتی تا ماورا رو تجربه کنی به بقیه تهمت و برچسب دروغگویی رو میچسبونی. کافر همه را به کیش خود پندارد…

      1. سلام پس کسانی که در قبرستان کار میکنند هیچچیز غیر عادی تاحالل ندیده اند روحی وجود ندارد همه کارکردمغز ماست متر

    3. جسم مادرجهان ماده هست وبا مرگ به انرژی تبدیل میشویم قانون بقای ماده وانرژی که میگوید ماده به انرژی وبرعکس تبدیل میشود ونابودی درکارنیست؛،ازانجا که مستحکمترین استخوان بدن استخوان جمجه هست پس جواب سوالات در انجا هست واگه چیزی شبیه روح باشد درانجاست !روح همان مموری وجودتان است وقتی دریک اسپرم انهمه اطلاعات وجوددازدلذاروح هم همان اطلاعات در هسته زیراتم سلول های بدن ومغزاست؛دردنیای روحانی یا انرژی ما باهمان اطلاعات زندگی این جهان مادی شکل میگیریم ودوباره زندگی وبازهم مرگ وبازهم واردجهان مادی میشویم وسلام

  3. وجود روح انقدر جای سوال نیست که چرایی وجود ادن جای سوال داره؟؟

    روح وجود داشته باشه که مثلا چی بشه؟؟

    وجودوش چی رو اثبات میکنه؟؟

      1. بروفکنی که کردم برام ثابت شد برونفکنی یک فرایند ذهنیه نه روحی چون هرچی رو که بهش باور داشته باشی اونجا میبینی

  4. و او گفت: هر کس از شما به روح و ما اعتقاد دارد جاویدان به سر منشآ رهسپار و کسی که روح را دروغ پندارد؍ سرگردان دوباره به جسمی نو بر میگردند تا درک روح را بپذیرند و خالق روح را دریابد واگر غافل ماند به برهوت العظیم در میان بود و نبود مآیوس منتظر بازگشت ب دنیا میماند و مانند پایان شب در شفق خاموش میگردد تاریکتر تر از هرتاریکی

  5. روح وجود داشته باشه یا نه اینکه اطلاعات بعد مرگ از بین نمیره کاملا اثبات شده هست فقط سوال اینکه این اطلاعات به کجا میره.??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا